Objavovanie kultúrnych pamiatok severovýchodného Slovenska na bicykli

Pokiaľ sa ani vy nemôžete dočkať svojich prvých výletov na bicykli, máme pre vás niekoľko tipov na trasy v oblasti severovýchodu našej krajiny. V Levočských vrchoch je aktuálne vyznačených 380 kilometrov cyklotrás. Značené sú podľa dĺžky a náročnosti. Napríklad Spišská cyklomagistrála, ktorá je zo všetkých najdlhšia, je vyznačená červenou. O niečo kratším trasám prislúcha modrá a zelená. Najkratšie z nich sú označené žltou farbou.

Červená trasa – západ č. 014

Začiatok trasy je pri Kováčovej vile – Autocamp Levoča, kde nájdete aj podrobnú mapu celej oblasti. Odtiaľ vedie mierne dvojkilometrové klesanie smerom na Levoču. Trasa pokračuje odbočením vpravo. Po približne 200 metroch vás značenie navedie opäť doprava. V tomto úseku začína ľahké stúpanie po Ruskinovskom chodníku. Ak sa budete držať červených značiek, dorazíte na vrchol Brezovej, odkiaľ sa ponúka malebný pohľad na celé okolie –  od štítov Vysokých a Nízkych Tatier, Volovských vrchov, Braniska až po Spišskú Maguru. Z Brezovej trasa smeruje cez obec Hradisko na križovatku, kde môžete pokračovať po asfaltovej ceste až do Kežmarku, ktorého historické centrum bolo vyhlásené za mestskú pamiatkovú rezerváciu. Táto trasa má 23,7 km a aj keď ide o pomerne dlhú trasu, je zvládnuteľná aj pre menej zdatných cyklistov. Treba myslieť na to, že je potrebné užiť si hlavne pamiatky a prírodu, netreba sa približovať aktuálnym výsledkom jazdcov z profesionálneho pelotónu.

Červená trasa – východ č. 014

Ide o najdlhšiu a zároveň aj o najnáročnejšiu trasu. Celkovo má 38,9 km. Jej začiatok je opäť pri Kováčovej vile, odkiaľ je potrebné držať sa na asfaltovej ceste, ktorá vedie cez obec Levočská dolina, Podhrby a Hrby, kde už cesta začína náročne stúpať. Ďalšími míľnikmi sú obce Torysky a Nižné Repaše, ktoré sú vyhlásené za pamiatkové zóny ľudovej architektúry.  V Nižných Repašoch je odbočka vľavo a pred obcou Brutovce zas vpravo. V Brutovciach si môžete vychutnať drevené sochy či múzeum ľudových dychových nástrojov. Odtiaľ trasa pokračuje po príjemnej lesnej ceste. Určite sa zastavte aj v opustenej obci Podproč, ktorá je prerobená na rekreačnú oblasť a nachádza sa v nej krásny kostolík. Ďalšou zastávkou môže byť aj obec Bijacovce, pred ktorou sa červená trasa spája so zelenou. Tu je zaujímavý gotický kostol z románskeho obdobia, kaštieľ s romantickým parkom i izba ľudových tradícií. Ďalej sa pokračuje na Spišský hrad, kde si určite nenechajte ujsť prehliadku. Zastaviť sa môžete aj v kaštieli obce Hodkovce a v obci Žehra, kde je kostol zapísaní v Zozname UNESCO s nádhernými maľbami.

Modrá trasa č. 2710

Táto trasa merajúca 19,4 km štartuje v obci Dúbrava, odkiaľ sa pokračuje smerom k obci Harakovce. Ešte pred obcou je však družstvo, za ktorým je potrebné zabočiť doľava. Cesta pokračuje cez les a lúky do obce Žehra, kde sa pri kostolíku zabáča vľavo. Ďalej sa nachádza obec Hodkovce, Granč-Petrovce, Beharovce, Korytné a Poľanovce. Po príjemnej asfaltovej ceste nasleduje stúpanie do sedla Prašivá. Odtiaľ značky pokračujú miernym klesaním do Vyšného Slavkova, časť Vlčia, kde trasa končí.

Zelená trasa č. 5890

Spolu 20 kilometrov dlhý cyklistický výlet po zelených značkách začína v Zlatnej, odkiaľ sa pokračuje do Kežmarku. Z križovatky pri Bille pomedzi rodinné a panelové domy trasa vedie na Ostrú skalu, odkiaľ je nádherný výhľad na Tatry. Poľnou cestou sa dostanete do Vrbova, ktoré sa pýši historickými pamiatkami a renesančnou zvonicou. Zelené značenie končí v obci Hradisko, kde sa môžete pripojiť na červené značky.